Blog

Expeditie1819

Er was eens een leerkracht die op expeditie wou gaan. Het doel ? Een lans breken voor de leerkracht !
Het bootje lag reeds 3 jaar klaar. Alle voorbereidingen waren getroffen. Het was wachten op het juiste moment om te vertrekken.

Vertrek.

Vorig jaar omstreeks deze tijd was het zover. De droom werd omgezet in een website.
De boodschap was duidelijk: ‘Labo waar je als docent groeit in jouw Leer-Kracht’ om jouw KRACHT te richten op het LEREN in al zijn mogelijke vormen.
De eerste stap was het schrijven van een blog.
Schrijven was niet haar sterkste kant. Toch slaagde ze er in, met de hulp van de plugin ‘Yoast SEO’ van wordpress, om aangenaam leesbare blogs te schrijven. Ze had zichzelf opnieuw iets bijgeleerd !

Mindset

Werken in moeilijke omstandigheden is voor veel leerkrachten niet evident. Ook zij wordt hier steeds opnieuw mee geconfronteerd. Een blog schrijven werkte voor haar therapeutisch. Het dwong haar om haar ‘leerkracht zijn’ vanuit verschillende hoeken te bekijken. ‘Kijk Anders‘ is een onderdeeltje op de website. Dit doe je niet zomaar in één, twee, drie. Een andere mindset en veel oefenen heb je hiervoor nodig.
Ze voelde dat een blog schrijven niet voldoende was om haar doel te bereiken. Het ‘Leonardoparlement‘ was haar volgende stap. 7 december was een mijlpaal. Tijdens dit parlement werd opnieuw pijnlijk duidelijk dat het vaak ‘de omstandigheden’ zijn, die ervoor zorgen dat leerkrachten niet naar behoren kunnen functioneren.

Expeditie Almere

Om te weten te komen welke omstandigheden het beroep van leerkracht zo moeilijk maken, ging ze verder op expeditie naar Almere. 3 dagen ondergedompeld worden in een ‘Hackathon’ met als ‘challenge’ het lerarentekort oplossen, sprak haar wel aan.
60 vrijwilligers gingen de uitdaging aan. Ze werkten vanuit 4 invalshoeken: ‘regionale samenwerking’, het ‘imago’, ‘de vijver vergroten’ en het ‘onderwijssysteem’. Studio.Why begeleidde de teams volgens de ‘Dutch Design Thinking‘-methode. Deze methodiek heeft als vertrekpunt ‘de mens’ en eindigt bij innovatieve en creatieve oplossingen, die zijn afgestemd op de behoeften.

Trust the proces!

Vertrouw op het proces ! Daar werden ze steeds opnieuw aan herinnerd. Binnen het team verliep het proces heel moeilijk.  Het proces niet in één richting sturen was een hele grote uitdaging. Niet ingrijpen was immers ‘buiten’ haar comfort-zone.
Met het nodige vertrouwen behaalde het team de 2de plaats! Het concept, LLL of de ‘Leerling Leert Leerling’, sloeg aan bij de jury. Een 360° filmpje dat toont hoe het 21ste eeuwse klaslokaal dit concept kan ondersteunen, gaf bij de jury de doorslag voor deze 2de plaats.

LLL

‘De leerling staat centraal’ wordt steeds opnieuw herhaald. LLL staat ook voor ‘Leerling Leert Leerkracht’, ‘Leerkracht Leert Leerkracht’ en ‘Leerkracht Leert Leerling’. Gaat het niet veeleer over de wisselwerking tussen Leerling en Leerkracht ?

Meet-up

Met dit in haar achterhoofd en haar doel ‘een lans breken voor de leerkracht’, ging ze voor de 2de maal naar ’s Hertogenbosch voor de inspiratienamiddag: ‘Positief Leren vanuit een waarderende kijk’.
Daar mocht ze proberen mensen warm te maken voor het idee van een ‘mastermind-groep‘, ‘Meet-up‘ of ‘U-lab‘ voor leerkrachten, die in moeilijke omstandigheden werken. Zij hebben immers de meeste ondersteuning nodig !

expeditie2020?

Terwijl ik dit schrijf, kijk ik met een dankbaar hart terug op deze hele expeditie van afgelopen jaar.
Ik heb persoonlijk heel veel bijgeleerd en heel veel schitterende mensen ontmoet.
LeonardoLeerLabo gaat even ‘on hold’. Heb je een vraag waarmee ik je verder op weg kan helpen, dan kan je me mailen of bellen.

Mijn boodschap alvast voor wie dit leest:
Stop leerkrachten niet weg in hun klas ! Geef  hen ruimte. Ruimte om te LEREN, ruimte om te Experimenteren, …
Geef hen de nodige ruimte om gewoon LEER-KRACHT te zijn.

WANT

Als de LEER-KRACHT verandert, verandert het onder-WIJS.
Als het onder-WIJS verandert, verandert de LEER-ling
Als de LEER-ling verandert, verandert de WERELD

eerlijk

 

So, I’m a teacher ! What’s your superpower ?

Francess