Blog

Kracht van het LEREN

Antroposofie en brood ?
Daar had ik geen kaas van gegeten tot ik begin november een workshop broodbakken volgde.
Sindsdien zeg ik niet meer gewoon ‘brood’ tegen ‘honingdesembrood’

Honingdesembrood

De workshop begon met een geschiedenisles over de evolutie van het brood.
Dat we 30 000 jaar geleden gewoon kauwden op graankorrels, daar had ik nooit bij stilgestaan. De omschakeling van kauwen op graankorrels naar broodpap waarmee men vervolgens dikke ronde koeken bakte, daar kon ik me al iets meer bij voorstellen.
En zoals het vaak gebeurt, ontdekte een Egyptische slaaf bij toeval brood, dat kon rijzen. We schrijven 1500 voor Christus.
Hij had een brood gebakken met een restje broodpap dat zuur was geworden. De basis voor zuurdesembrood was geboren…
Voor de ontdekking van gist zoals we die nu kennen moeten we wachten tot de 19de eeuw. Gist versnelt het proces van broodbakken en samen met de industriële revolutie zorgt dit voor de industrialisatie van ons dagelijks brood.

Binnen de huidige tijdsgeest van (technologische) versnelling vond mijn lesgever, biobakker met pensioen, het nodig om op zoek te gaan naar een vernieuwde broodcultuur. Zijn bakkerservaring en durf om te experimenteren, leiden tot zijn ‘brood voor de toekomst’ of ‘honingdesembrood’. Ik noem het ‘Eco-zonnebrood’ maar dat is weer een ander verhaal …

Leer(R)evolutie

Het bakken van mijn eigen ‘Eco-zonnebrood’ zette me aan het denken.
Op welke manier kunnen wij als leerkracht door onze ervaring een verschil maken voor de huidige en toekomstige generatie leerlingen. Net zoals het brood, is ons leren onderhevig aan een evolutie.
Bij het begin van de 21ste eeuw wordt de focus meer en meer gelegd op de 21ste eeuwse vaardigheden.
Welke rol kunnen we als leerkracht, vandaag, opnemen om deze leer(r)evolutie mee te ondersteunen ?
Jeroen Busscher beschrijft onze leeropdracht voor de 21ste eeuw als volgt in zijn vlog.
Focus op het leervermogen en ondersteun het leerproces !

Mijn eigen leer(r)evolutie heeft me, vanuit de praktijk, de nodige inzichten bijgebracht bij wat leren vandaag inhoudt.
Een van de meest waardevolle momenten bij deze evolutie, haalde ik uit mijn opleiding schoolontwikkeling bij het opleidingsonderdeel ‘profilering’. Tijdens deze lessen, namen we ons eigen leerproces grondig onder de loep.
Hoe leer jij ?  Hoe ga jij te werk, wanneer je jezelf iets nieuws aanleert ?

Bij wijze van experiment, staat bij ‘Kijk anders‘ op mijn website de ‘cup song’. Durf jij jezelf uitdagen en jezelf deze move aanleren. Hoe verloopt jouw leerproces ? Wat heb jij nodig opdat je deze ‘move’ zou kunnen?
Misschien interesseert het je helemaal niet of heb je hier helemaal geen zin in?
Of net andersom: je vindt het spannend om deze beweging uit te proberen en je bent fier op jezelf wanneer je het kan.
Misschien krijg je er energie van om de hele beweging steeds sneller te  herhalen.
Kinderen leggen op youtube stap voor stap uit hoe je deze beweging moet doen. Hun enthousiasme werkt alvast aanstekelijk.

Onderwijsvernieuwing

In tijden van onderwijsvernieuwing, beschouw ik het als een essentiële reflectie voor leerkrachten: neem je eigen leerproces onder de loep !
Wanneer je bereid bent om voorbij te gaan aan de uitspraak ‘in onzen tijd’ , opent zich een deur om leerlingen op een andere manier te begeleiden tijdens hun leerproces. Stel je even voor dat je zelf terug op de schoolbanken zou gaan zitten van de 21ste eeuw. Hoe zou dit voor jou aanvoelen ?

Meer en meer kom je tot inzicht dat leren een heel individueel proces is. Een proces dat afhangt van interesse, talenten, intrinsieke motivatie, …. en het vermogen om te (willen) leren!
Zijn wij, leerkrachten, bereid om het individuele en gedifferentieerde leerproces van de leerlingen in onze klas tijdens onze les te laten gebeuren in plaats van thuis ? Kunnen wij in de klas de tijd nemen om de coach te zijn, die veel leerlingen vandaag broodnodig hebben. Wij zijn experten om anderen te laten leren. Toch kan het geen kwaad om bij ons eigen leerproces nog even stil te staan. Wat ben jij op dit moment aan het leren ?

Van experimenteren en leren krijg ik alvast energie.
Wil je samen met andere leerkracht-experten en ervaringsdeskundigen een ware LEERREVOLUTIE op gang trekken, kijk dan alvast uit naar mijn volgende blog die vrijdag verschijnt.
Het eerste LeonardoLEERLABO komt eraan !

Veel lees en leerplezier,

tot blogs,

Francess