Blog

Leerlabo’s

Future thinking !’
De titel van mijn blog waarmee ik Leonardo LeerLabo in februari 2019 ‘on hold’ plaatste.
En hier ben ik terug !
I am the future !
You are the future !
Elke (kleine of grote) stap die je zet, alles wat je doet om jouw missie te bereiken, om jouw droom te verwezenlijken doet ertoe.
Weet je nog mijn droom ?
‘Een labo waar je als docent groeit in jouw LEER-KRACHT! ‘

Fablab’s

Afgelopen semester kreeg ik de kans om even mijn vleugels uit te slaan.
Ik kwam terecht in HOWEST Brugge. Daar mocht ik als lerarenopleider binnen de opleiding VEBSGO volwassenen/zij-instromers begeleiden bij hun eerste stappen in het onderwijs. Op die manier maakte ik kennis met EdHub en MAM. Twee hele mooie voorbeelden van een Fablab of leerlabo.

MaM

MindandMakerspace

Binnen het MaM wil men graag de creativiteit en innovatie in het onderwijs stimuleren. Met mijn studenten een bezoek brengen aan het MaM was dan ook een must. Voor hen was het een eye-opener naar vernieuwend onderwijs en meteen een voorbeeld van een leerlabo.
Voor mij als leerkracht biedt het vooral inspiratie. Je kan me op donderdagnamiddag in het MAM vinden. Op die dag ben ik als vrijwilliger aan de slag. Zo kan ik getuige zijn van inspirerende leerprocessen en mee groepen begeleiden. Het MaM staat immers voor een rijke, veelzijdige ervaring waar iedereen van elkaar leert !

Edhub

Edhub

Bij Edhub ligt de klemtoon nog meer op onderwijs. Hier richt men zich specifiek tot leraren of leraren in opleiding. Er wordt nagegaan op welke manier je met minimale ingrepen in de onderwijscontext of het onderwijsleerproces bij jouw leerlingen een maximale leerwinst kunt bereiken. Mijn studenten in opleiding waren alvast laaiend enthousiast over de aangereikte methodieken !

Leerlabo’s voor docenten op school?

‘Leraren ondersteunen in de methodologie van ontdekken, bedenken, ontwerpen, maken, gebruiken en evalueren.’ Dit zijn de woorden van Jorg Wintraecken, fablabmanager. Is dit geen mooie definitie van een LEER-LABO tout court? Dit is meteen de invulling die ik voor ogen had met mijn eigen Leonardo LeerLabo om docenten te ondersteunen in hun LEER-KRACHT zijn!
Leraren in opleiding, startende leraren, leraren met ervaring, … allemaal hebben we baat bij (opnieuw) ontdekken, co-creëren, innoveren, …
Wat houdt ons, leerkrachten, tegen om meer Fablabs of Leerlabo’s te creëren op onze eigen school?

Mijn opdracht binnen HOWEST zit erop! Ik keer deeltijds terug naar mijn lerarenopdracht binnen het secundair onderwijs. Op die manier hou ik tijd en ruimte om inspiratie op te doen als creatieve generalist binnen het onderwijs.
Ik blijf onderweg en misschien ontmoet ik jou ergens op doortocht !

Francess
So, I’m a teacher.
What’s your superpower ?