Blog

linkedIn

Op 8 september  werd het 1ste prototype van de cleanup ocean te water gelaten …
Sinds begin deze week rijdt in Duitsland de eerste waterstoftrein ter wereld  …
In 2023 zal een Japans miljardair waarschijnlijk als eerste  ruimtetoerist rond de maan vliegen …

Dream BIG, Dream UP

Mogen wij leerkrachten ook dromen …
…dromen zoals Boyan Slat als 16 jarige ?
…dromen zoals Elon Musk ?
…dromen zoals de designers, ingenieurs en technici die de trein werkelijkheid maakten ?
…dromen zoals de architecten van de enorme kathedralen en kunstwerken overal ter wereld ?
Zij begonnen met een droom en ze creëerden vervolgens waarin ze geloofden …
…alleen de architecten van de kathedralen wisten dat ze het eindresultaat nooit zouden zien !

In de documentaire “Demain” van Melanie Laurent en Cyril Dion hebben de makers een verfrissende kijk op landbouw, economie en democratie. Zij eindigen met het belang van onderwijs en gaan filmen in Finland als hét voorbeeld van onderwijs.

Rapport

Leerkrachten in Vlaanderen werken hard, staat deze week te lezen in het onderzoeksrapport dat de Belgische minister Crevits liet uitvoeren. Echter 30 % van het werk gaat naar administratieve taken.
Kunnen we er niet voor zorgen dat leerkrachten  30 % kunnen investeren in vernieuwende vormen van lesgeven. Kunnen we de onderwijsvernieuwing waar steeds opnieuw sprake van is, zo niet een beetje versnellen ?

Misschien zag u de 1ste reportage ‘Dank dat u bij ons was’ over ‘ Wat is nieuws’ op Canvas.
Daar getuigen de journalisten van de VRT dat na de opstart van VTM, als vernieuwende concurrerende nieuwszender, ‘de bereidheid groot was om met z’n allen eveneens voor vernieuwing te gaan’.
Ik ben ervan overtuigd dat bij leerkrachten de bereidheid om te vernieuwen, eveneens groot is.
Het schoentje wringt echter bij ondersteuning !

Ondersteuning

En hiermee bedoel ik geen DBFM-projecten waar het financiële plaatje het haalt van het pedagogische aspect.
Daarmee bouwen we geen ‘scholen van morgen’ !

Maak het mogelijk dat leerkrachten gaan kijken naar scholen die innoveren.
Geef ruimte om de nieuwe werkvormen te introduceren en aan te leren.
Zorg voor financiële ondersteuning voor pure basisuitrusting en voor innovatieve middelen,

Denk aan het algemeen belang zoals nobelprijswinnaar Elinor Ostrom samen met haar man aantoonden in de wet van Ostrom.
Maak ruimte voor ‘massive open online courses’ of U-labs. zoals Otto Sharmer als onderwijsprofessional aangeeft met zijn ‘Theory U’ (zie ook zijn Ted Talk).
Ondersteun vanuit 
‘Education of the Heart’. De Dalai Lama roept op tot meer aandacht in school voor welbevinden, emotionele intelligentie en ‘purpose’.

Oproep

Met deze zou ik alvast een oproep willen doen aan alle leerkrachten om als eerste stap een LinkedIn profiel aan te maken. Laat je langs deze weg mondiaal inspireren door individuen, groepen, schoolmakers, ….die met onderwijsvernieuwing bezig zijn.
In Nederland vinden leerkrachten en directeurs dat hun regering gelooft in sprookjes. Nochtans staat men in Nederland naar mijn aanvoelen een stap verder in onderwijsvernieuwing zoals je kan lezen op “onderwijsvanmorgen.nl ” en “leerling2020.nl“. Misschien kunnen we hier ook LEREN  en uitwisselen met onze noorderburen?

Zijn we het als leerkracht niet verschuldigd aan de generaties die na ons komen om goed en vernieuwend onderwijs aan te bieden ?
We kunnen dit echter niet zonder de noodzakelijke ondersteuning van allen die onderwijs een warm hart toedragen.
Wij timmeren alvast verder aan de weg ! Jij toch ook ?
See you on LinkedIN

Francess