Blog

Gezocht: LeonardoParlementariër

“Vlaanderen en Nederland gaan samenwerken in strijd tegen lerarentekort”
(videofragment uit het VRT nieuws van 5/11/2018)

Lerarentekort

Je ging het onderwijs in vanwege je passie, om leerlingen kennis bij te brengen, ze in hun ontwikkeling te stimuleren. Jij hebt het vakmanschap om je leerlingen belangrijke kennis en vaardigheden te leren. Maar het lijkt of iedereen een mening heeft over het onderwijs. Hoe het anders kan en hoe het beter moet.
Ondertussen sta jij met de voeten in de klei en ervaar je de dagelijkse realiteit. Je bent veel tijd kwijt met administratieve rompslomp, organisatorische randzaken en eindeloze vergaderingen. Kortom : een hoge werkdruk en veel dingen die ‘moeten’. Je komt daardoor onvoldoende toe aan het verdiepen en vernieuwen van het onderwijs.”

Zou het kunnen dat Stichting leerKRACHT met bovenstaande tekst op hun homepage een mogelijke verklaring geeft voor het nijpende lerarentekort in Vlaanderen en Nederland ?

Wat is er aan de hand?

Bij het uitdenken van LeonardoLeerLabo stelde ik me meermaals de vraag welke doelgroep ik voor ogen had: leerlingen of leerkrachten. Mede vanuit mijn eigen ervaring was de keuze voor ondersteuning van leerkrachten snel gemaakt.
De behoefte aan ondersteuning van de leerkrachten, is immers groot. In gesprekken met leerkrachten valt me volgende zin telkens weer op: “Ik geef supergraag les ! Alleen, de omstandigheden maken het moeilijk. Om die reden doe ik de deur dicht en blijf ik in mijn klas”

Jaap Versfelt van stichting leerKRACHT vertelt in dit videofragment kort het verhaal van de stichting.
“Stichting leerkracht is een goededoelenstichting die leraren en docenten meer werkplezier en betrokken leerlingen gunt. Zij gaan in hechte teams, samen met collega’s, voor het best mogelijke onderwijs. De stichting is er zich van bewust dat het vakmanschap van de leerkracht, de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. Doordat docenten ván en mét elkaar leren, krijgen de leerlingen beter onderwijs.”

Wie staat centraal ? Leerling of leerkracht? of Allebei?

Stichting leerKRACHT slaat de nagel op de kop. Graag voeg ik hier het volgende aan toe.
Om ervoor te zorgen dat wij leerlingen afleveren die klaar zijn voor de 21 ste eeuw, moeten wij, naar mijn mening, dringend de  wisselwerking leerling – leerkracht centraal plaatsen. Door te focussen op deze wisselwerking kunnen we het leervermogen van de individuele leerling vergroten. Zorgen dat leerlingen stevig in hun schoenen staan om de uitdagingen van de 21ste eeuw aan te gaan, is hierbij het bredere perspectief.

Ambitie LeonardoLeerLabo

Leerkracht met goesting is … gepassioneerd. professioneel. getalenteerd en competent. ondernemend. teamspeler. geïnspireerd. Scholen slim organiseren: Anders werken met goesting (Tom Van Acker en Yves Demaertelare, 2014)

Mijn visie: ‘ Een leerkracht die in haar kracht staat, is een leerkracht met ‘goesting’(zie fig)

Om bovenstaande te bereiken wil ik LeerLabo’s organiseren.
Mijn slagzin ‘Labo waar je als docent groeit in jouw LEER-KRACHT’ vertaalt meteen mijn ambitie !

In een labo wil ik onderswijs-experten (zijnde juffen, meesters, leraren, docenten, …) samenbrengen om expertise uit te wisselen. Dit is echter niet voldoende. Op basis van onze expertise kunnen we ons de vraag stellen of er effectief wordt ‘geleerd’. Op welke manier kunnen we dit LEREN nog verbeteren, is de vraag die hierbij aansluit. Door dit te doen vanuit een positieve insteek kunnen we als docent een verschil maken en gaan onze ogen terug stralen!

LEONARDOPARLEMENT

Wat heeft mijn grafisch ontwerper mijn ambitie goed aangevoeld 🙂 
Wist je dat een ‘parlement’, een bijeenkomst is van een groep uilen ?
Gaandeweg is de term ‘Parlement’ verworden naar een bijeenkomst van wijze mensen.’ staat te lezen op www.taalfluisteraar.be 
Voor mij zijn meesters, juffen, leraren, docenten … onderwijsprofessionals met heel veel kennis.
Alleen blijft deze pedagogische ervaring vaak opgesloten binnen de 4 muren van de klas.
Daarom is het hoogdringend tijd dat jullie, uiltjes, gaan uitvliegen en elkaar gaan ontmoeten!
Onderwijsuilen uit de regio Zeeuws-Vlaanderen / Meetjesland / N van Brugge / … voel u met deze oproep aangesproken ! 

Met het LeonardoParlement wil ik de eigenlijke LeerLabo’s voorbereiden.

Grensregio

Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen. Als Vlaamse leerkracht werk ik in België. Daarmee kijk ik letterlijk over grenzen heen.

grensregioMet mijn LeonardoLeerLabo wil ik graag een rol spelen voor meesters, juffen, leerkrachten, docenten, … uit deze grensregio ! Op die manier zorg ik alvast voor de internationale insteek.
Door verder te kiezen voor een een niet-vakgebonden en niet schoolgebonden context, hoop ik dat er meer ruimte vrijkomt om te experimenteren. 
Zoals je hoger kon lezen bestaat mijn doel er immers in om, in een LeerLabo, met breed gedragen pedagogische methoden aan de slag te gaan. Hierbij staat LEREN en experimenteren centraal.

Lijkt dit jou ook een interessante insteek ? Dan maak ik graag gebruik van jouw ervaring uit het werkveld in het LeonardoParlement.

Meedenken

Ben jij een wijze uil die graag meedenkt ? Ben jij de LeonardoParlementariër die mee een rol wil spelen bij de opstart van de eigenlijke LeerLabo’s? Kom dan …

Vrijdagnamiddag 7 december  2018 om 14 u naar “bistro Debuut”, dorpsplein 1 in Schoondijke (bij Oostburg-Sluis) Nederland.  ‘Leonardo Parlement’, ter voorbereiding van de LEERLABO’s 2019.
Deelname kost 7,5 euro; de prijs van koffie & taart
(LeonardoLeerLabo is een ‘goede-doelen-stichting die werkt vanuit maatschappelijk belang…).

Tijdens dit Leonardo Parlement wil ik afstemmen en aftoetsen hoe we de eigenlijke LEERLABO’s in 2019 vorm kunnen geven. Wat zijn jouw verwachtingen ? Hoe moet een LEERLABO er voor jou uitzien ? Wat is voor jou praktisch haalbaar ?
Op 7 december toets ik graag samen met jullie bovenstaande vragen af om vervolgens te komen tot 3 à 4 themagebonden LEERLABO’s in de loop van 2019.

Mail

Ging jij in het onderwijs vanwege je passie, om leerlingen kennis bij te brengen en ze in hun ontwikkeling te stimuleren ?
Heb jij het vakmanschap om je leerlingen belangrijke kennis en vaardigheden aan te leren ?
Wil jij een Leonardo Parlementariër worden of blijf je graag op de hoogte van de LEERLABO’s?
Stuur een bericht naar info@leonardoleerlabo.nl .

Ik hou je alvast op de hoogte ! 

 

Hopelijk tot binnenkort !

Francess